torsdag 8 mars 2012

Egengjord blomma

En kväll för ett tag sen när jag satt hemma vid pysselbordet och klurade på vad jag skulle hitta på för nåt, så fick jag idén att försöka göra en egen blomma. Och jag kom på att min hjärtstans gör väldigt passande "blomblad" :)

Så här tänkte jag nu visa hur jag gör min blomma för er som har en hjärtstans och kanske vill prova på att göra nåt liknande!

Till att börja med, en bild på den färdiga blomman:





Det här behövs: Hjärtstans, två olika papper (cardstock har jag använt här men designpapper funkar lika bra), chalk, lim, sax och en stor brad.




Först stansar jag ut åtta hjärtan av ena färgen och fyra av den andra.


Sen chalkar jag alla kanter.


Sen behövs en rund bit att ha som bas att limma fast hjärtanen på. Har man en rund stans är ju det smidigt, men jag som inte har nån tog bara ett runt litet lock, ritade av och klippte ut.


Sen är det bara att börja limma fast och då sätter jag de mittemot varann. Jag börjar med fyra av de åtta hjärtanen.


Sen tar jag de fyra av den andra färgen och limmar ovanpå och "emellan".


De sista fyra gör jag lite mindre genom att klippa bort en del av spetsen.


Och de limmar jag sedan ovanpå och mitt för de understa bladen.


Jag gör ett hål i mitten och...


...sätter dit bradsen och nu är blomman klar! Jag böjer upp bladen lite för att den inte ska vara helt platt.

Jag hoppas att nån får inspiration att göra en egen blomma för det var riktigt kul! Om några dagar kan jag visa kortet där den här blomman hamnade, men inte förrän mottagaren har fått det :)

Ha en bra kväll!

/Elli

1 kommentar:

  1. Den blev jätte fin, önskar jag hade tålamod bara till att hålla på med det där pilliga :) Men någon gång ska jag nog försöka!
    Ha en bra helg!
    Kram!

    SvaraRadera