söndag 20 november 2011

Tips om olika enkla vikningar

För ett tag sen var det min tur att göra det så kallade Tuesday Tip på Stämpelkällan och då tipsade jag om lite olika kortvikningar som alla baseras på ett halvt cardstock. Jag tänkte att jag skulle visa mina tips här också :)


När jag gör ett kort så tar jag oftast ett cardstock, delar det på hälften och viker den ena delen på mitten för att få den kortbas som bilden nedan visar. Jag gissar att det är den allra vanligaste typen av kortvikning. Men nu tänkte jag tipsa om några andra enkla kortvikningar som alla baseras på ett halvt cardstock. (Här har jag dock trimmat det till 15 x 30cm för att göra måttangivelserna enklare, då slipper jag alla millimetrar :)


Till att börja med: Här är en Gatefold-vikning i två olika versioner.
1. med öppningen på sidan
Vik vid 10cm och 25cm


2. med öppningen i mitten
Vik vid 7,5cm och 22,5cm


Och så här kan ett Gatefoldkort med mittenöppning se ut när det är klart: (det knepiga är att få till en stängningsgrunkamoj... Här använde jag två brads och en bit snöre.)


Här är ett kort med halv framsida, en kul variant! Man skär bara ner från övre mitten till nedre vänstra hörnet av pappret, som bilden visar.


Och så här kan ett färdigt kort se ut:


Här är ett s-foldkort eller som vissa kallar det z-fold:
Vik som bilden visar vid 7,5cm och 15cm.



Ett färdigt kort: (Man behöver ett snöre att stänga kortet med)


Och slutligen dubbel s-fold (eller dubbel z-fold):
Vik som bilden visar vid 5, 10, 20 och 25cm



Och här är ett färdigt kort: (samma här att man behöver ett snöre för att stänga. Tänk bara på att inte sätta fast snöret på framsidan utan endast där bak, annars går kortet inte att vika ut helt. Jag höll på att göra det misstaget här, men så satte jag nallemotivet på 3D-kuddar och lät bandet löpa under så löste det sig.)

Här är en lista på stämplarna som jag har använt på alla kort (uppifrån och ner):


Det var allt från mig ikväll :) Hoppas mina tips kan komma till användning!

/Elli

2 kommentarer:

  1. Jättebra genom gång av de olika vikningarna! Nu blev jag superinspirerad att göra några fina kort!!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Va bra! Kul att kunna inspirera lite :) Kram

    SvaraRadera